Blogissa seurataan free-toimittajan elämää bullterrieri Ringmaster´s Own The Wampas Mask "Saga" seurassa.
Koirien lisäksi elämään mahtuu askartelua, valokuvausta, leffoja, kirjoja, moottoripyöriä ja paljon muuta...

torstai 16. elokuuta 2012

Edinburgh...

Elokuun ensimmäisten päivien kunniaksi tuli sitten lähdettyä parhaan ystäväni kanssa jokavuotiselle matkallemme. Kuten viime vuonna, myös tänä vuonna matkamme kohdistui Skotlantiin ja aivan upeaan Edinburghin kaupunkiin.

Ennen sinne saapumista teimme välilaskun kuitenkin Oslossa, jossa kävimme syömässä. Oslon kenttä oli todella pieni, tuli sellainen olo kuin olisi ollut jossain pikkukylässä :)

Itse lento olikin sitten lyhyt, vaikka tuntui aivan liian pitkältä. Ainahan matkat tuntuvat pitkiltä kun on kiire päästä jonnekin :) Mutta pahimmilta ilmakuopilta säästyttiin ja laskut sekä nousut sujuivat rattoisasti.

Saavuimme Edinburghiin illalla, mutta se ei tietenkään hidastanut menoa. Kunhan saimme laukut vietyä yöpaikkaan, niin lähdimme heti pubiin, minnekäs muuallekaan kun kerran Skotlannissa oltiin ;) Seuraavana aamuna aloitimme heti shoppailut ja hyppäsimme bussiin kohteena Ocean Shopping Terminal. Bussi oli ihan loistava veto (viime vuonna kävelimme vain paikasta toiseen, tosin silloin pysyimme keskustan tuntumassa), sillä bussimatkan aikana ehti nähdä paljon kaupungista.

Ostosparatiisissa tulikin sitten käveltyä kaikki kaupat läpi (niitä oli varmaan reilut 50...), joten lounasaikaan alkoikin jo vatsa huutaa sapuskaa. Olin ennen reissua lukenut ostoskeskuksessa sijaitsevasta hampurilaispaikasta, jossa kaikki oli luomua ja kaikki tehtiin paikan päällä. Handmadeburger Co oli paikan nimi, ja sinnepä siis!

Tilasin mielettömältä listalta (siis erilaisia hamppareita oli varmaan 50-70 kpl) lihaisan burgerin ranskisten kera eikä kyllä harmittanut ostos. Hamppari oli paras, jonka olen koskaan syönyt!

Vatsa täynnä teimme vielä lisää ostoksia sekä kävimme keskuksen ulkopuolella katsomassa maisemia. Olihan "parkissa" myös Royal Yacht Britannia, jonka kannelle emme tällä kerralla viitsineet mennä iltapäiväteelle. Kannelle astumisesta kun joutui pulittamaan reilut 10 puntaa...

Shoppailun jälkeen kurvailtiin jälleen bussilla hotellille hetkeksi huilaamaan. Hotellimme oli todella keskeisellä paikalla, mikä oli aivan loistoveto, sillä pääsimme aina shoppailun lomassa hotellille viemään pusseja. Hotellilta oli lyhyt matka joka paikkaan, joten sekin lisäsi hotellin  pluspisteitä. Ainoat huonot asiat olivat se, että hotelli oli remontissa kuten myös hotellin edustalla oleva tie, johon rakennetaan ratikkakiskot, mutta eipä nämä meitä juuri harmittaneet. Hotellilla remppaa ei huomannut ja ulkonakin työt tehtiin silloin kun emme olleet hotellihuoneessa :)

Kävelimme tietenkin myös shoppailupaikkojen lisäksi paljon katsomassa lukuisia patsaita ja olipa kaupunkiin tuotu myös olympiarenkaat, jotka oli ikuistettava.

Lukuisten tuntien kävelemisen jälkeen oli aika taas syödä (välillä tuntui ettei tehtykään muuta kuin syötiin, mutta pitäähän reissussa maistella ja nauttia :D). Tällä kerralla suuntasimme tapas-paikkaan...

Vaihteeksi tuli tilattua jonkin sortin lihaa juustoseoksella ja se oli todella maukasta. Ystäväni tilasi aivan ihanaa vuohenjuustoa...
Seuraavana päivänä suuntasimme heti aamusta viskikierrokselle. Whisky experience esitteli ja opetti meille aivan kaiken viskin teosta ja sen mausta.
Kierroksen alku oli sinänsä hauska, sillä istuimme viskitynnyrissä, joka liikkui kuten tivolissa olevat kummitusjunat, huoneesta toiseen :) Tynnyrissä istuessa siirryimme huoneesta toiseen viskin teon mukaan. Eli aluksi olimme pelkkiä molekyylejä ja sitten olimmekin jo tislaamossa ja lopulta tynnyreissä odottamassa vuosien kulkua.
Kierroksen loppuosuuden jouduimme ihan itse kävelemään ja päädyimme esittelyhuoneeseen, jossa meille kerrottiin erilaisista viskilaaduista. Lopulta saimme maistiaiset maailman suurimman viskikokoelman ääressä :)

Aloitettuamme päivän viskillä jatkoimme shoppailua ja Royal Milella kävelyä. Eksyimme vahingossa myös lapsuusajan museoon, jossa oli sitten pakko käydä kun sinne ei edes ollut sisäänpääsymaksua. Paikassa olikin aivan ihania nukkeja ja leluja.

Illalla suuntasimme sitten palatsille, jossa oli alkamassa Military Tattoon ensi-ilta. Liput oli hankittu jo marraskuussa, ja odotukset oli korkealla, niin upea tattoo oli viime vuonna. Eikä petytty nytkään! Upeaa musiikkia, koreografiaa ja mahtava tunnelma :)

Seuraavana päivänä noustiin sitten kukonlaulun aikaan ja hypättiin junaan kohteena pieni rantakaupunki nimeltä North Berwick. Siellä järjestettiin Highland gamesit ja nehän oli pakko nähdä livenä! :) Aluksi näkemisessä oli ongelmia, sillä kentällä oli aivan mieletön sumu. Kentän vieressä sijainnut tulivuori oli niin sumun peitossa, että huomasimme koko vuoren vasta iltapäivällä sumun hieman hälvennettyä!
Koko päivä tuli sitten vietettyä kosteassa ja kylmässä säässä ulkona ihastellen niin säkkipillimusiikkia kuin vahvojen miesten ja naisten kisaa, jossa he heittelivät 30 kilon kiviä ja kuulia sekä tukkeja ilmaan. Tosin sen verran helpolta se näytti, että melkein pitäisi ruveta harjoittelemaan ensi vuotta varten ;)

Kisoista lähdimme vielä kaupungin keskustaan. Kävimme ensin merenrannalla poimimassa simpukoita ja haistelemassa tuulia. Valitettavasti sumu oli rannalla vielä sen verran sankka ettei maisemia nähnyt.
Kaupunki oli ihanan idyllinen merenrantakaupunki, jonka rauhallisessa ilmapiirissä olisi viihtynyt pitempäänkin.

Palattuamme junalla Edinburghiin käväisimme vielä markkinoilla tekemässä loistavia ostoksia. Paljon ihanuuksia oli ja hypistelin aivan ihania käsintehtyjä laukkuja... Nyt harmittaa kun en sellaista sitten ostanutkaan...

Illalla kävimme sitten syömässä Jamie Oliverin ravintolassa. Koska emme olleet varanneet pöytää saimme istuskella baarissa tunnin ennen pöydän vapautumista, mutta kyllä kannatti! Oli aivan ihana paikka ja ruoka oli todella hyvää, etenkin tryffelillä maustetut ranskikset!
Kolme päivää vierähti Edinburghissa jälleen todella nopeaa. Vaikka paikka onkin aivan upea, niin nyt pidämme muutaman vuoden tauon ja odotamme, että saavat jotain uutta paikkaan ;) Ensi vuonna matkaamme Pariisiin, vaikka sydän sykkiikin vielä Skotlannille, kilteille ja säkkipilleille :)